Calendari i horari de preinscripció del curs 2018 - 2019

Preinscripció al nostre centre

S'apropa el moment de lliurar les vostres sol·licituds de preinscripció en el nostre institut. Ja ho vau veure, som un centre petit i aquest és l'horari que us podem oferir:

Divendres 13:    de 09.00 - 11.00 h.
Dilluns 16:          de 11.00 - 14.30 h.  
Dimarts 17:        de 09.30 - 13.30 h. Tarda: 15.00 - 17.00 h.
Dimecres 18:     de 10.00 - 14.30 h.
Dijous 19:           de 08.30 - 14.00 h. 
Divendres 20:    de 08.30 - 14.00 h.
Dilluns 23:          de 09.00 - 14.30 h.
Dimarts 24:        de 09.30 - 13.30 h. Tarda: 15.00 - 17.00 h.


Us agrairíem que durant el període de preinscripció ens feu arribar les vostres consultes via correu electrònic en la mesura que sigui possible, donat que no sempre ens serà possible respondre via telefònica. Intentarem donar una resposta ràpida als vostres correus.

D'altra banda, si voleu agilitzar el tràmit de lliurar la vostra sol·licitud de preinscripció i podeu imprimir-la a casa. Aviat trobareu l'enllaç a la pàgina del Consorci. Si no, al centre us lliurarem una còpia perquè pugueu emplenar-la aquí mateix.

Si necessiteu més informació, podeu anar a la pàgina web del Consorci d'Educació de Barcelona on es parla de la preinscripció per al pròxim curs:
consorci

En qualsevol cas, ja us avancem que la documentació (sempre original i fotocòpia!) amb la qual heu d'acompanyar el vostre formulari de sol·licitud és la següent:
  • Formulari de preinscripció omplert.
  • Original i fotocòpia del llibre de família o altres documents relatius a la filiació. Si l'alumne o alumna està en situació d'acolliment, la resolució d'acolliment del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.
  • Original i fotocòpia del DNI de la persona sol·licitant (pare, mare, tutor o tutora o guardador o guardadora de fet) o, si el sol·licitant és estranger, de la targeta de residència on consta el NIE o el passaport. Si es tracta d'estrangers comunitaris, document d'identitat del país d'origen.
  • Original i fotocòpia del DNI de l’alumne o alumna en cas que sigui major de 14 anys o tingui DNI tot i ésser menor de 14 anys.
  • Original i fotocòpia de la TSI (targeta sanitària individual) del nen o la nena, si se'n disposa.
  • Documentació acreditativa de criteris complementaris si s'escau (families monoparentals, mombroses...)

E la nave va...

9 d’abr. 2018, 17:38 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Acabem el segon trimestre i, amb això, comencem ja a pensar en encarar la recta final del curs. Això sí: primer les merescudes vacances on podrem agafar les forces i l’energia necessàries per enfrontar l’exercici il·lusionant que la nostra tasca ens tornarà a exigir durant el 3r trimestre. Un cop més volem compartir el moment que vivim a l’institut amb vosaltres.
ja es veu l'horitzó

Si recordeu, el primer trimestre el vam acabar marcant-nos  l'objectiu de treballar el tema del respecte per les instal·lacions, materials i espais del centre després d’un primer trimestre on vam detectar un punt feble en aquest aspecte. Així vam començar el trimestre que ara finalitza i justament ens vam trobar, en tornar de vacances de Nadal, amb l'estranya situació de la desaparició d'uns mòbils que, per sort, van aparèixer poc després. Tot els grups del centre vam abordar a partir d’un tema d’EAG aquesta situació per tractar de superar-la. Ara que concloem aquest nou període, el primer que  volem fer en relació al tancament d'aquest capítol és agrair-vos la vostra col·laboració (en les propostes prèvies on mirar com podríem abordar allò, en els vídeos en els quals potser heu participat, en la signatura de la carta de compromís de les vostres filles i fills...). Fruit d'aquestes reflexions han sorgit algunes propostes organitzatives encarades a mantenir una actitud de cura de les nostres coses que ara ens toca consolidar. Ara, per exemple, tot l'alumnat, cada dijous en la trobada, participa en la valoració i reflexió de la situació del centre seguint les pautes d'una comissió d'alumnes. Ara enregistrem cada incident que succeeix al centre i tractem d’abordar-lo. Sabem i constatem que algunes d’aquestes coses continuen i continuaran passant i que del tot mai es podran evitar. Però en general, els i les docents sentim que la situació al centre ha anat a millor i que s'ha fet un pas endavant en la presa de consciència en relació a l'ús que fem de les coses i el respecte envers allò que no és estrictament nostre. També sabem que no podem baixar la guàrdia i que hem d’estar constantment a sobre, perquè les persones responsables dels robatoris no han aparegut.
Semàfor

Com era lògic, al llarg d'aquest segon trimestre hem viscut l'assentament de gairebé totes les situacions plantejades a l'inici de curs. Poc a poc tot ha anat situant-se i entrant en una fase de certa estabilitat. Ara ja podem dir que la gran majoria de persones estem ubicades en la realitat del centre durant el present curs, cosa gens fàcil en un centre com el nostre, on la diversitat i multiplicitat de persones, contextos i situacions (a vegades molt diferents d'altres contextos i situacions que hem viscut anteriorment en d'altres centres o al nostre durant el curs passat) ens exigeixen un constant esforç d'adaptació. Segurament vosaltres, especialment les famílies d'alumnes que han començat aquest curs al Maria Espinalt, des de casa, heu viscut aquest procés, tant a través dels i de les vostres filles com en vosaltres mateixos davant d'aquesta situació nova i, potser, molt diferent. Ara bé, quan diem que moltes de les coses ja estan situades no volem, ni molt menys, insinuar que la feina ja ha acabat. Ni tan sols que s’hagi reduït! D’una banda perquè som conscients que una part del nostre alumnat “ha triat una ubicació” que  entenem que no pot ser la definitiva i ara la feina (la nostra i la vostra, diària, pacient i sistemàtica) és la de “convèncer-lo” que cal situar-se d’una altra manera a l’institut, en la seva vida acadèmica, davant la resta de persones amb les que convivim... D’altra banda perquè, tot i que moltes persones ja estan perfectament situades, entenem que és tan important arribar com saber-se mantenir, i això també exigeix feina. I, per últim, perquè en un centre en construcció i més en el nostre cas, hem de mirar ja de reüll al futur i començar a pensar en el curs vinent.

De cara al tercer trimestre us anticipem un programa intens: començarem amb una festa, durant la tarda del dia 5, com ja us hem anticipat, on pretenem recaptar diners per a les colònies. En aquest sentint no ens està sent fàcil gestionar tot el muntatge que suposen unes colònies i necessitem, aquest dia especialment, el vostre suport. 
Festa Mercat solidari

Seguirem amb la preinscripció de les persones que formaran part de la nostra comunitat durant el proper curs. Hem d’incloure en aquest sentit la recerca i el "fitxatge" dels/de les docents que s'han d'incorporar també al centre el proper setembre, que en molts casos podrem triar i que suposa per a l’equip dedicar una part de l’activitat i l’energia en aquesta direcció. 

Tindran lloc també les colònies, l'avaluació de l'estat general del centre, les jornades de cloenda, la festa final de curs i moltes coses més, algunes de les quals a hores d’ara encara ni les coneixem i ens arribaran. 

Entre mitges una part del professorat s’enfronta a unes oposicions que, aquest curs després de molts anys de guaret, tornen a estar convocades. 
Jornada de Portes Endins

Com veieu, necessitarem disposar d’energia per poder encarar tot això, i per algunes d’aquestes qüestions tornarem a demanar-vos ajuda. De fet, hi ha una d’ellen la qual volem insistir de nou: la jornada de “Portes endins” que celebrarem el proper 17 d’abril. Cada dia al Maria Espinalt passen moltes coses. Moltes d’elles tenen un escàs ressò fora de les nostres parets, i de moltes d’elles ni tan sols vosaltres, les famílies, en teniu coneixement. De fet, algunes persones ja ens heu fet arribar en diverses ocasions que us agradaria conèixer més a fons tot el que passa al Maria Espinalt i ens heu fet caure en la necessitat de que potser algunes de les coses que vivim a l’institut haurien de tenir més visibilitat. Això situa al centre en el repte de trencar amb aquesta inèrcia i, a més a més de fer que passen moltes coses, també ara voldríem poder explicar-les i mostrar-les. Hem pensat que qui primer hauria de tenir coneixement de tot el que vivim i fem dia a dia al centre sou vosaltres, les famílies. Per això, juntament amb l’AFA hem decidit que potser necessitem un moment on poder obrir també les portes a les famílies que formeu part de la comunitat (no només a les “candidates”) i generar un espai on tenir la possibilitat de poder conèixer millor i gaudir d’allò que ha passat i passa al Maria Espinalt, d’allò que fan els vostres fills i les vostres filles amb els seus companys i companyes. Un petit moment on trobar-nos de nou i fer comunitat; en definitiva regalar-nos un nou espai de convivència. Sabem que la vida a l’Institut no és com a l’escola i que les famílies ja no hi participeu tant. D’alguna manera és absolutament normal perquè els i les  adolescents ens demanen justament això: que ens retirem una mica, que prenguem més distància, perquè necessiten i reivindiquen el seu propi espai i l’institut és un espai que naturalment és més seu. Però no tot el que passa a l’Institut s’ha de quedar necessàriament a l’Institut, així que el dia 17 d’abril, famílies i professorat hem decidit organitzar aquest esdeveniment al qual hem anomenat “Portes endins” per tot això que ja us hem explicat. Aquest dia podrem visitar el centre i saber més de la vida diària a l’Institut, pretenem poder dinar totes les persones que vulguem juntes a l’aire lliure. Hem pensat que ho farem coincidir amb un tema d’EAG on aprofundir els nostres coneixements i on compartir reflexions  sobre l’adolescència. Per a qui la viu directament i per a qui la viu en la pell dels seus fills, filles i/o alumnes. Per això és ben probable que en alguna tasca us toqui participar. Aquest mateix dia, per concloure, tindrà lloc la xerrada “Com acompanyar l’adolescència” a càrrec de la psicòloga Alexandra Mariné.

Així doncs, com veieu ens espera un tercer trimestre novament intens i ple de moments on poder seguir treballant i gaudint de la vida a l’Institut. Ara però, us desitgem, ens desitgem a totes i tots plegats unes bones vacances on poder descansar i gaudir de l’inici de la primavera. Recordeu que els informes que heu rebut o rebreu estan fets des del “carinyo” i pensats per a generar un context i un nou espai de diàleg entre vosaltres i els/les vostres fills/filles amb la pretensió de que això serveixi no per jutjar sinó per ajudar-los/les en el seu procés educatiu. 

Cordialment,

L’equip docent de l’Institut Maria Espinalt.

Trobada de Portes Obertes

23 de març 2018, 11:09 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Trobada de Portes Obertes

12 de març 2018, 0:51 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Horari de la jornada de portes obertes

Fa uns dies us deiem que la trobada de portes obertes seria el 28 de febrer i que per tal d'afavorir una millor atenció a les famílies us proposariem distribuir les escoles on estan estudiant els vostres fills i filles aquest curs en dues convocatòries diferents. Doncs aquí la teniu:

Dia: 28 de febrer

Hores:

17.00 hores: Sant Martí, Fluvià, Llacuna, Pere IV i La Mar Bella.

18.00 hores: Arenal de Llevant, Bogatell, Les Acàcies, Vila Olímpica i Antoni Brusi.

Ah, i les famílies que no sou de cap d'aquestes escoles... podeu venir a qualsevol de les dues convocatòries, la que us vingui millor. Com dèiem, el que ens agradaria és aconseguir un espai i un temps agradable per a poder compartir amb vosaltres el nostre projecte. En els diferents apartats d'aquesta web hi ha (i en els pròxims dies anirem afegint més) informació detallada d'aquest: us convidem a donar un cop d'ull! 

Ja tenim data per a la trobada de Portes Obertes

data per a la trobada de portes obertes
I serà el dimecres 28 de febrer.
Com el curs passat us proposem dues hores, dos torns en funció de l'escola de procedència del vostre fill o filla. L'objectiu és poder atendre-us el millor possible.
Més endavant, quan s'hagi determinat definitivament quines són les escoles adscrites al nostre institut, concretarem l'ordre i les hores assignades per a cada escola.

La trobada de Portes Obertes s'apropa!

17 de gen. 2018, 20:00 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

trobada de portes obertes

Com ja sabeu s'acosta el moment de la preinscripció, que previsiblement serà abans de setmana santa. 

Abans d'aquest període, com ve sent habitual realitzarem una sessió de portes obertes un dimecres a la tarda. Ara mateix estem pendents de les darreres instruccions dels serveis centrals del Consorci i de la coordinació amb la resta d'Instituts de la zona per evitar coincidir en les dates, per aquest motiu encara no hem decidit quin dia les durem terme. Tan aviat ho fem, ho comunicarem en aquest mateix espai. 

Igualment aprofitem per comunicar que farem totes les activitats i explicacions en aquest únic dia de portes obertes i que no podrem atendre qüestions individuals, ni presencialment ni telemàticament posteriorment. Ens encantaria disposar de més temps per poder atendre totes les qüestions que sabem que algunes famílies teniu però lamentablement no disposem del temps necessari per poder fer-ho.

És hora de dir prou... És hora d'aturar aquestes actituds!

9 de gen. 2018, 17:56 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Com us dèiem a l'entrada anterior, ahir iniciàvem a l'institut un nou Centre d'Interès al voltant del respecte al material i les instal·lacions del centre. Davant de l'acumulació d'incidències i mostres reiterades de malbaratament i destrosses, vam considerar necessari (com ja ho hem fet altres vegades amb altres temes urgents) fer aquesta aturada per poder reflexionar amb calma sobre aquesta situació i trobar respostes a totes aquestes qüestions que ens estaven fent sentir malament.

Però ahir, al final de la jornada acadèmica vam viure una d'aquelles situacions que d'entrada no inviten a la reflexió pausada i exigeixen, per la reiteració i el moment que estem vivint en aquest inici de trimestre, respostes immediates i contundents.
Aturem aquestes actituds!
Efectivament, al final del matí d'ahir es va tornar a donar una situació que ens obligava a entomar sense més embuts el tema que ara més que mai ens ocupa i ens preocupa: Al Maria Espinalt es produeixen robatoris. Per a qui no ho sàpiga ahir va desaparèixer una ronyonera d'una alumna que algú volia robar i que finalment, fruit de la resposta immediata que vam donar, la o les persones responsables es van veure obligades a deixar-la amagada darrere d'una tassa de vàter d'uns dels lavabos on la vam acabar trobant. Aquesta ronyonera contenia un mòbil.

El primer que volem manifestar des de l'observatori és la nostra més profunda repulsa contra aquest fet. La persona o persones que hagin fet això no han entès res del nostre centre i no mereixen formar part de la nostra comunitat si és que no acaben entenent-lo.

En segon lloc volem agrair l'actitud de les persones que de seguida van col·laborar seguint les instruccions del professorat. Malauradament també va haver-hi gent que no va mostrar-se tan col·laboradora sinó més aviat egoista i molt poc empàtica i no va ajudar gens en la solució. Una de les coses que podem aprendre del dia d'ahir és que si tot l'alumnat hi hagués col·laborat, en comptes de 30 minuts potser només haurien estat 10 els perduts.

De fet són diverses les coses que podem aprendre del dia d'ahir i les conseqüències que se'n deriven.

Hem après, com diem, que si col·laborem i tenim una actitud empàtica vers els problemes dels nostres companys i companyes, les situacions de conflicte es poden solucionar i es poden solucionar ràpidament.

Hem après que no ens podem conformar amb la feliç recuperació de la ronyonera sostreta. Hem d'esbrinar quines persones són les que abusen de la confiança dels seus companys i companyes per tal de restituir a la resta de les persones del centre el benestar perdut. No dubteu que des d'avui hi posarem esforç i energia per trobar-les. 

Hem après que mentre no eliminem aquestes actituds ens haurem de protegir per evitar patir de nou aquestes situacions. Això ens obliga a tothom a estar a l'aguait i a vigilar les nostres pertinences de manera especial.

Hem après (amb pena barrejada amb ràbia) que la llibertat de moviment que sempre hem volgut per a totes les persones de la nostra comunitat, ens posa en situació de risc. Així que, malgrat que a vegades no ens agradi, hem de comprendre que per tenir una mica més de control i evitar aquestes coses hem d'acceptar que el professorat ens restringeixi aquesta llibertat de moviment.

També hem après que quan prenem una mesura com la d'avui hem d'habilitar mecanismes de comunicació tan immediats com la resposta donada. Ho sentim, creiem (i el resultat ens ho ha demostrat) que aquesta era la millor actuació que podíem prendre, però això no ens excusa d'haver fet servir tots els mecanismes que teníem al nostre abast per avisar-vos i tranquil·litzar-vos. Agraïm la vostra paciència i comprensió i us garantim que si es torna a donar una altra situació com la d'avui (i esperem que no sigui mai més necessària), mantindrem oberts els canals de comunicació habituals (telèfon del centre) i obrirem els que sigui necessari per evitar que us arribeu a preocupar (missatge al Whatsapp).

Vam començar a treballar en aquest tema de l'EAG justament per prendre la consciència i les decisions que ens ajudin a protegir el nostre espai de les actituds irresponsables i també de la mala voluntat de qui ens vol robar. Ara més que mai hem de treballar per arribar a conclusions i solucions. Per aquest motiu demanarem al nostre alumnat seriositat i rigor a l'hora d'abordar els debats i les propostes. És hora de dir PROU, tenim dret a circular pel centre amb la tranquil·litat de saber que les nostres pertinences no corren cap risc. Però també hem de ser conscients que no tindrem prou amb dir NO, hem de passar a l'acció i aturar amb la raó i l'exemple del nostre comportament aquestes conductes que ens estan privant del nostre dret a la tranquil·litat i el benestar al nostre centre.

Volem quedar-nos amb el somriure de la noia en marxar de l'institut amb la seva ronyonera. És això precisament el que volem aconseguir: nens i nenes que sempre surtin del nostre centre amb un somriure. Entre tots i totes ho aconseguirem!

Propòsits per l'any nou (i carta/reflexions després del primer trimestre)

7 de gen. 2018, 15:19 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Com us dèiem a la carta que us vam lliurar amb els informes de final del primer trimestre, començarem l'any i el trimestre amb un objectiu prioritari a la nostra agenda pedagògica: aconseguir conscienciar-nos sobre la importància i necessitat del respecte cap als espais i materials.
mans a l'obra!
Tal com algunes persones heu suggerit a l'espai de debat d'aquest blog (moltíssimes gràcies per les vostres aportacions), començarem el trimestre amb un Centre d'Interès que girarà al voltant d'aquesta qüestió. I és aquí on un cop més us necessitem. Amb les vostres paraules, idees i opinions. Amb la vostra presència en algun moment. Amb la presa d'alguna mesura dins de la vostra dinàmica familiar en sintonia amb el centre per fer que els i les adolescents de la nostra comunitat incrementin el seu grau de compromís i responsabilitat, tant personal com envers la comunitat que els acull i els cria.

En aquest sentit us tornem a demanar que mantingueu la confiança en les decisions de l'equip educatiu. Creiem que a aquestes alçades del projecte ja sabeu que no es tracta d'una confiança cega el que us demanem, sinó la confiança de saber que estem remant en la mateixa direcció i que les nostres propostes són fruit de la reflexió. Una reflexió que volem, desitgem compartida.

Per la nostra part tractarem de tenir cura en la comunicació de totes les decisions que es prendran i que tractarem d'explicar-vos. Us avancem que potser alguna d'elles generarà tensions i moments complicats al centre. És un preu que estem disposats/des a assumir i que considerem necessari acceptar per poder-ne sortir reforçats d'aquest procés. En principi tot serà transitori i necessitem comptar amb el vostre suport i la vostra complicitat.

Desconeixem si aconseguirem revertir aquesta tendència destructiva davant de la qual ens hem trobat durant aquest primer trimestre, però el que sí que sabem és que, com a mínim, prendrem consciència i avançarem en aquest concepte tan poc nostrat com és LA COSA NOSTRA: Nostra per ser de totes les persones i de cadascuna d'elles.

Per si alguna persona de la comunitat no va llegir en el seu moment la carta «Reflexions després del primer trimestre» de la que us hem parlat, us l'enllacem aquí mateix.

Final de trimestre... temps de reflexió!

4 de des. 2017, 7:16 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

S'apropa el final d'aquest primer trimestre i amb ell es fa necessari reflexionar i valorar el punt en el qual ens trobem, tant pel que fa al nostre benestar al centre com el compromís del nostre alumnat cap al seu aprenentatge. És doncs, moment d'avaluacions!
1a fase: reflexió

És aquest un tema que ens ocupa perquè el considerem fonamental en tot aquest procés que és l'educació del nostre alumnat. Hem reflexionat molt i al llarg del curs passat vam anar avançant, trimestre a trimestre, cap a una avaluació amb la qual poguéssim sentir-nos bé perquè fos formativa, dialogada i ajudés al nostre alumnat a avançar i encarar amb garanties els reptes futurs.

A banda dels habituals comentaris a les tasques que han anat fent, aquestes són les dues eines desenvolupades en aquests primers mesos en aquest sentit:
2a fase: redactar
  • Redacció setmanal de les entrades corresponents en el seu diari d'aprenentatge.

  • Informe d'autoavaluació dels seus diferents espais d'aprenentatge.

El nostre objectiu ha sigut, doncs, que setmana a setmana el nostre alumnat s'anés «entrenant» per tal de fer un informe raonat, fruit de la reflexió i amb el qual puguem iniciar un diàleg formatiu.

Aquest és ara el pas següent: facilitar un temps que permeti al nostre alumnat mantenir aquest diàleg amb la persona que exerceix la seva tutoria personal.
3a fase: diàleg

Per tal d'aconseguir-lo, hem organitzat unes jornades d'activitats els dies 14 i 15 de desembre. Durant aquests dos dies, l'alumnat es distribuirà segons els seus interessos en diferents espais dinamitzats per les famílies que van respondre a la nostra demanda d'ajuda i altres persones que han estat invitades pel centre per a l'ocasió. Això ens permetrà alliberar als tutors i tutores durant el temps necessari per a mantenir un diàleg amb el seu alumnat on poder intercanviar impressions, debatre, avançar i extreure informació relativa al contingut de l'informe que hagi redactat.

Amb els resultats d'aquest diàleg i les impressions contrastades de tot el seu professorat, el dia 22 de desembre els tutors i tutores s'entrevistaran en una breu (però intensa) trobada d'uns quinze minuts amb les famílies i alumnes per tal d'acabar de contrastar tota aquesta informació. Per tal de poder atendre-us individualment i disposar d'aquest temps amb tranquil·litat no ens queda més remei que suspendre les altres activitats del centre perquè no podem atendre-ho tot. Entenem que potser per algunes famílies disposar del matí lliure és complicat i per tal de poder facilitar l'organització dels torns i així que cadascú pugui buscar el forat que més convingui el/la tutora del vostre fill/filla us enviarà pròximament un enllaç amb un Doodle perquè pugueu seleccionar el moment que desitgeu. També podreu demanar torn a través del telèfon.

Versió resumida:

1. Des d'inici de curs el nostre alumnat ha estat reflexionant sobre el seu procés d'aprenentatge i ara està redactant un informe d'autoavaluació.

2. Els dies 14 i 15 de desembre el nostre alumnat dialogarà amb el seu tutor o tutora personal al voltant de l'informe redactat.

3. El dia 22 de desembre, alumnes i famílies es trobaran amb els tutors i tutores personals en una breu trobada. Per tal de reservar hora, pròximament rebreu un enllaç per a fer-ho en un Doodle. També podeu fer-ho per telèfon.

Mereixem viure en un entorn segur!

6 de nov. 2017, 18:49 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Benvolgudes famílies,

Ara ja sí que estem en el fragor del curs, vivint la intensitat del dia a dia. Són moltes les coses que passen diàriament a l'institut i que exigeixen la nostra atenció com a docents. En ser el segon any moltes de les situacions són repetides i podem ara entomar-les amb una mica més d'experiència. Tot i això hi ha alguna situació que es repeteix i que continua generant molt de debat i reflexió en el si del claustre i a la que ens està costant donar resposta. És el que volem compartir a través d'aquest post amb una petició inclosa cap a vosaltres, les famílies, que teniu a sota.

La qüestió és que continuem vivint al centre, quasi cada dia, la situació de trobar-nos amb poca cura del material amb el qual treballem a l'aula, un mal ús de les instal·lacions que de tant en tant acaben en un desperfecte (ja tenim de nou portes trencades), objectes personals de l'alumnat que desapareixen o que els i les propietàries troben que algú els ha fet malbé... Potser aquest ja ha estat el cas del vostre fill/filla durant el present curs. Si no ho ha estat ho podria ser perquè vivim amb aquesta situació de risc.
La setmana passada van aparèixer trencats dos taulons d'unes grades que ens han cedit a l'institut per a un dels projectes que es duen a terme a l'aula. El més preocupant és que va ser l'endemà de la seva instal·lació. Tot això ens fa sentir que ens trobem en una situació que no ens agrada, en la qual alguna cosa no funciona i en la qual és necessari actuar de manera seriosa. Entenem que res del que està passant és producte del vandalisme perquè tenim clar que en cap cas hi ha voluntat de fer mal, però en canvi el que detectem és una falta de respecte i d'implicació amb el material i les instal·lacions del centre i de les persones del centre com si tot això no fos important. Trobem una escassa identificació en una part de l'alumnat amb les qüestions col·lectives: allò que és de tothom no ho valoro com a meu i per tant no tinc cap cura sobre això. Acostuma a passar que a més a més un cop feta la destrossa ningú reconeix o es fa responsable d'ella cosa que ens resulta igualment preocupant.

Com ja sabeu el nostre compromís i el nostre ideari van en la línia d'educar en la llibertat i en la presa de decisions. Intentem generar contextos i un clima on l'alumnat se senti en llibertat per poder decidir, per poder exercitar la seva autonomia en la gestió de les seves coses a partir de la seva situació. Tractem d'acompanyar a tothom en aquest procés tenint cura de les emocions de cadascú, intentant donar seguretat i confiança a cada persona. Per això ens està costant tant protegir-nos davant de totes aquestes persones que actuen negligentment. Entenem que el nostre paper no hauria de ser el de vigilants o «policies» que estiguem pendents d'evitar aquestes coses o que haguem d'investigar què ha succeït i quins han estat els/les autors/es de totes aquestes accions. Però la realitat és que dediquem moltes energies i molt de temps a aquesta tasca policial i això no ens agrada i ens fa sentir que alguna cosa no està funcionant bé.

No creiem en els càstigs i menys si són col·lectius però entenem que de totes les actuacions i comportaments es deriven conseqüències. Positives si el comportament és correcte i negatives en cas contrari. L'altre dia, com potser sabeu, vam viure al centre la primera «vaga de materials i instal·lacions» a l'hora del pati. Us enllacem a continuació el comunicat amb el qual ho vam fer arribar a l'alumnat per si el voleu llegir. El cas és que tot l'alumnat va viure un pati on no hi havia mediateca, pilotes ni cap altre material. No com a represalia de res sinó com a crida d'atenció, per posar en valor i fer arribar a tothom l'existència d'un problema col·lectiu del qual tothom en som víctimes. Perquè la inseguretat que ens genera saber que en qualsevol moment pot aparèixer un nou desperfecte o pot desaparèixer alguna cosa la vivim constantment.

Aquesta setmana seguirem treballant en l'objectiu de tallar això, d'educar en la responsabilitat i el respecte de les persones i dels béns de les persones. A través del diàleg i de les conseqüències que considerem en cada cas quan algú presenti un comportament incorrecte. Volíem però demanar-vos dues doses en relació a tot això. La primera és que si us plau, parleu amb els vostres fills i filles. Si us hem aconseguit transmetre la nostra preocupació, que al seu torn vosaltres la transmeteu als vostres fills/filles posant en valor la gravetat de la qüestió. Remarcant que tan important és mantenir el respecte envers les coses dels altres o de tothom com el fet de denunciar totes les situacions i comportaments contraris per poder viure en un entorn segur. La segona és que compartiu amb nosaltres quin és el vostre parer i el vostre sentir al respecte, quina és la vostra visió, la vostra opinió, la vostra posició. Què és el que creieu que un centre com el nostre hauria de considerar, com hauria d'actuar. L'observatori ha obert un grup de Google del qual rebreu una invitació per a poder participar i expressar-vos, amb l'objectiu de generar i compartir un discurs comú, amb la idea de poder transmetre al nostre alumnat, els vostres fills i filles, la importància del que està passant en el si del centre i de què entre tots i totes les persones adultes de la comunitat treballem per preservar i cuidar del que tenim.

Mereixem viure en un entorn segur. Gràcies per la vostra comprensió i la vostra participació.

Primera setmana

19 de set. 2017, 0:02 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Bé, la primera setmana d'aquest nou curs ha passat.

Que ràpid! Reconeixem aquesta sensació. Sentir la rapidesa amb la qual passen les hores i els dies quan t'ho estàs passant bé i estàs gaudint de grans moments.

Moments de retrobament. Moments de coneixença. Moments de canvi. Moments d'adaptació.

Ha estat una setmana intensa en la qual els que ja hem compartit un curs, adults i infants, hem sentit la satisfacció de saber que seguim construint sobre els fonaments sòlids de la confiança i la cooperació: veure i viure tants somriures i abraçades carrega les bateries millor que qualsevol altre tipus d'energia!

Ha estat una setmana intensa en la qual hem començat a crear lligam amb el nostre nou alumnat i esperem aconseguir que a poc a poc vagi desempallegant-se dels dubtes i neguits que pogués tenir en entrar per la porta del nostre institut el primer dia de classe. En això treballem.

I aquí ens trobareu. Construint espais lliures d'aprenentatge, segurs i motivadors on cadascú, cadascuna trobi el seu lloc i adquireixi el compromís vers el seu aprenentatge que li permeti créixer una mica cada dia d'aquest nou curs que hem iniciat.

Agraïts, agraïdes de tenir-vos al nostre costat, famílies, expandint aquest projecte en totes les direccions.

Quines vacances!

18 de set. 2017, 10:22 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte

Esperem que aquest estiu hàgiu pogut descansar i desconnectar tant com ho hem fet nosaltres!

Hem desconnectat tant, que hem abandonat aquest espai de comunicació... I no perquè no hi hagués res a dir o coses a compartir!

1-10 of 73