Continuem donant-li voltes als mòbils... Avançant lentament, però amb seguretat!

7 d’oct. 2016, 11:12 publicada per Miguel Angel Baeta Monforte
Recordeu que fa uns dies escrivíem una entrada en relació al tema dels mòbils en aquest bloc? Doncs... ni molt menys va ser una cosa aïllada que ja tinguem oblidada. Ara us ho explicarem amb més deteniment...

Però potser per fer-ho, cal abans començar explicant que al Maria Espinalt ja hem començat amb les matemàtiques, el català, el castellà, l'Anglès...i tanmateix continua sense aparèixer aquesta cosa tan pròpia de la vida escolar com és «l'agenda». Passa que, juntament amb les matèries pròpies del currículum hem començat amb algunes altres coses que, tot i ser bastant invisibles, al nostre judici són molt més importants. En particular volem ressaltar aquí una d'elles: LA RESPONSABILITAT. Els vostres fills i les vostres filles es fan grans, volen cada cop més llibertat i... aquests «privilegis» d'adult han d'anar acompanyats d'un requeriment al qual tots els adults hauríem d'estar sotmesos: la responsabilitat. Perquè entenem que aquesta és la manera sana, correcta i l'única possible de fer-se adult i ser feliç. En això estem ara. Treballant el gran salt que suposa passar del control extern a l'autocontrol i l'autonomia que caracteritza l'estadi adult de la vida. Un gran pas aquests i no gens fàcil en alguns casos (de fet alguns dels vostres fills i filles tot i voler més llibertat intenten escapolir-se de la responsabilitat i delegar-la encara en nosaltres, els adults del centre). Aquesta és la raó per la qual el nostre alumnat no porta agenda ni cap element de control extern. Estan en el procés d'entomar les regnes per si mateixos/es. Ara bé, que ningú s'espanti. No estan sols en aquest repte. El professorat no ha desaparegut ni defugen la seva tasca. Simplement hem canviat el rol habitual i ara estem ben a prop observant el procés per acompanyar-los/les i ajudar-los/les. Aviat en tindreu més notícies. 

Justament el tema «mòbils» ens ha semblat una gran oportunitat per entrenar i practicar aquesta qüestió. Cert és que el professorat podíem haver decidit simplement prohibir el seu ús i haver-nos dedicat a les matemàtiques, el català, l'anglès... Però ens ha semblat molt més interessant aprofitar aquesta avinentesa per treballar aquest tema de la responsabilitat. Ja ho hem dit d'altres vegades: com educadors/es que pretenem l'autonomia responsable del nostre alumnat entenem que nosaltres no hem de fer res que els vostres fills i filles puguin fer per si mateixos/es. D'aquesta manera els situem en un context que els empeny a desenvolupar-se. Per descomptat, repetim, no hem desaparegut de l'escena, estem al seu costant ajudant-los/les a fer el pas. Prohibir haguera estat molt més ràpid. Però d'aquesta manera l'únic aprenentatge que haguessin pogut fer al respecte és simplement obeir. Com ja sabeu, nosaltres pensem que el que els hem de fer aprendre és a pensar i a decidir. Aquí és on estan ells i elles ara. De fet és on estem totes i tots. Vosaltres també i, en part, aquest missatge és per demanar-vos que ens ajudeu a ajudar-los/les. La comunitat del Maria Espinalt ara mateix està en procés de decidir quina política seguim en relació als mòbils durant les hores lectives (això inclou el pati!). El treball que està fent l'alumnat en l'EAG «Pantalles» (podeu seguir-lo en el Google Sites que hem elaborat per a tal cas, demaneu al vostre fill/a que us ho mostri) té com a objectiu acordar unes normes d'ús de les «pantalles» a l'institut. Són diverses les tasques que l'alumnat ha de realitzar en aquest sentit. A més a més d'abordar i analitzar els avantatges i inconvenients que les pantalles presenten en el nostre dia a dia, també han de posicionar-se al respecte. Més encara, un altre encàrrec que tenen és recollir l'opinió d'una part important de la comunitat educativa: la vostra, la de les seves famílies i per a tal fi han dissenyat un qüestionari que us han de fer arribar (i si no ho fan, exigiu-lo!). Per descomptat que el professorat també tenim la nostra posició al respecte! 

Aquesta és la manera de fer que ens agrada, ja ho sabeu perquè ho repetim cada vegada que tenim ocasió: co-construint el centre decisió a decisió (al cap i a la fi nosaltres ens creiem de debò això de la democràcia!) fins i tot aquelles que susciten més polèmica i amb això de les «pantalles» ja tenim clar en quina ens hem ficat....  De fet no és l'única cosa que ara tenen entre mans els vostres fills i filles i sobre la qual han de decidir. Qui diu les pantalles també diu el «silenci» i «el clima de treball» necessari per poder treballar correctament a l'aula... Com podeu imaginar decisions molt importants i gens fàcils de prendre que marcaran el desenvolupament d'aquest curs. Més encara si tenim en compte que molts d'ells i d'elles s'estrenen en això de prendre decisions. Així que, perquè tot rutlli com cal no tenim més alternativa. Com adults i referents seus que som l'única cosa que ens podem demanar ara mateix és... Ajudem-los/les! 

P.D. I si algú no té molt clar com pot ajudar en aquest sentit, que es posi en contacte amb nosaltres.
Comments